lördag 7 juni 2014

Uppflyttade till Mästarklass!

Efter en vecka full med firande av studenter, massor att göra på jobbet och absolut INGEN hundträning så satte jag upp några rallyskyltar i trädgården i torsdags kväll. Det kändes OK, inte superbra, men jag tog ändå beslutet att det kunde vara värt att packa bilen, gå upp klockan 5 och köra 17 mil för att tävla dubbla starter i Katrineholm.

Första rundan kändes usel, jag hörde hur domaren pratade med skrivaren i ett och förstod att det skulle vara många streck på mitt protokoll. I snurr på vänster sida förstod Deedee ingenting och gick superfint fot, där drog vi på oss många minus och så råkade hon komma över på fel sida i en "tysk-sväng" med hunden på höger sida. Plus att vi fick en "fel övning" på "sitt, sväng höger, sitt" i högerhandling - det visste jag inte förrän jag fått protokollet. Jag var helt säker på att vi inte klarat godkänt resultat. Funderade på om jag skulle sätta mig i bilen och åka hem för att hinna med familjen som skulle åka ut med båten över helgen. Men om jag nu åkt så långt och missat godkänt på min första start så MÅSTE jag ju stanna och göra ett försök till - eller hur?

Vid prisutdelningen visade det sig att vi fått hela 73 poäng!!! Vårt tredje godkända resultat i avancerad klass, titeln RLDA och uppflyttade till Mästarklass. Blev verkligen superglad!

På eftermiddagen startade vi näst sist och väntan i värmen blev lång - tur att min tävlingskompis är en riktig arbetsmaskin och inte bryr sig ett dyft om vare sig värme, väta eller kyla trots att hon snart fyller 10 år. Mitt huvud var däremot ganska "varmt" när det äntligen var vår tur. Känslan var mycket bättre trots lite ljud, -5 på "helt om från varandra" som var direkt efter hopp och hunden på höger sida. Där hade nästan alla ekipage problem. Sen fick vi en -10 för fel övning på "sitt, lämna, sväng höger, kalla in, sitt" med hunden på höger sida - hon satt inte kvar utan följde med. Slarv av mig och ett moment vi inte tränat så mycket på. Plus några andra småsaker. Men mycket goare känsla och en fin avslutning på dagen. Vi fick 77 poäng och kom på 10:e plats.

Nöjda med dagen och en superfint arrangerad tävling på Katrineholms BK åkte vi den långa vägen hem och firade med pizza och märgben.

Nu kommer vi att pausa rallylydnadsträningen ett tag, dels för att ta en ordentlig funderare på om vi ska ge oss på mästarklassen och dels för att göra ett sista försök med "tyst-träningen" i lydnaden. Kanske, kanske vi kan göra en start till i klass 3 innan Deedee får gå i pension.

Min bästa och finaste vän - tänk vad roligt vi har tillsammans!




***********


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar