torsdag 13 juni 2013

Premiär!

Liiite pirr i magen var det inför vår första start någonsin i lydnadsklass 3, men jag var inte alls så nervös som jag brukar vara inför tävlingar. Det  har säkert att göra med att jag inte hade några stora förväntningar eller förhoppningar om att ta något 1:a pris. Mitt mål med tävlingen var helt enkelt att genomföra tävlingen och känna av vad vi behöver träna på. Och framförallt se om vår "tyst-träning" har gett resultat.

Om någon har  missat det så har Deedee haft en hel del ljud för sig i träningen, framförallt vid stegförflyttningar i ff, men också i starter (hopp, apport, rutan, inkallning, budföring).

Vår träning har den senaste tiden gått ut på att få rätt sinnes-stämning på plan, det har varit mycket klapp och gos, inget godis godare än frolic (oftast bara det vanliga fodret), ingen kamp och inga bollar. Ett par gånger har jag kastat boll för att få upp tempot mot rutan, men det är det enda. En normal hund hade tröttnat redan första dagen med dessa trista belöningar, men för Deedee är själva träningen tillräcklig belöning (älskade, fantastiska hund).

Vi har inte tränat speciellt mycket detaljer utan mest koncentrerat oss på "känslan". Hon kan alla moment i 3:an, men de är absolut inte 10-mässiga.

På sitt i grupp och platsliggningen fick vi 10:or, det var f.ö. en väldigt fin platsliggning, två grupper (10 hundar), en satte sig på platsen och en kröp lite. Kände att jag blev lite nervös precis innan vi gick in på plan och jag tror att det bidrog till 5:a på ff, hon ljudade ordentligt vid stegförflyttningarna, satte sig snett och gick inte alls så fint som hon brukar. Ett litet startljud när vi startade inför sättandet, men sen var hon TYST!!!!!!! Vi fick 0 på rutan (som endast en hund hittade) och 0 på fjärren då hon förflyttade sig för mycket framåt. Annars en hel del avdrag för slarviga ingångar, tugg på apport, långsamt ställande på inkallningen. Men det är sånt vi kan slipa på, det viktigaste var att vi klev av planen med en superhärlig känsla - vi fixade det utan en massa ljud och stress.

0-pris och 178 poäng och en 9.e placering av 10 startande. Nästa vecka tävlar vi igen, hoppas att känslan är kvar, detaljerna får vi slipa på till höstens tävlingar.

Ha det bra!

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar