onsdag 9 april 2014

Nu kursar vi igen!

Hundkurs inomhus - vilket lyx!. Springer i ösregnet mot bilen efter kvällens kurs, startar vindrutetorkarna och den 6 mil långa resan hem. Tur att klockan är 9 och att efter-jobbet-trafik-kaoset har lagt sig. Resan hem är bra för mig då jag behöver tid att tänka och att sortera när jag har lärt mig nytt, Cava behöver nog också bilresan, men mest för att sova - det är jobbigt att gå kurs.

Det var andra tillfället på tävlingslydnadskurs för Lotta Linusson. Vi var 5 stycken från början men en har hoppat av - så det kommer dessutom att bli nästan som privatlektioner då vi bara är 4 stycken (2 Aussies, en Kelpie och en långhårig Collie). De andra har gått valpkurs för Lotta så de har en del grunder som jag behöver ta ikapp plus att jag har gjort en del saker annorlunda än vad de har, men Cava är en smart tjej så det går säkert att lära om (om det behövs).

Teori blandat med övningar och att alla tränar på den nivån där de befinner sig - det känns som om upplägget kan bli riktigt bra. Sen uppskattar jag en instruktör som ser hela vägen till Eliten på en gång, redan på valpkursen hade de pratat om skiftena i fjärrdirigeringen t.ex.

För min del så har jag en klar uppfattning hur jag vill att ett moment ska se ut, men jag har lite för lätt att släppa igenom slarv och hundar är ju som sagt ganska smarta så lite slarv blir lätt lite mer slarv och så får jag ett problem som måste lösas. Så mitt mission med Cava är att göra rätt från början och vara jättejättenoga med detaljerna! Sköter vi det så kommer lydnadsträningen att gå som en dans på rosor för den lilla hunden har potential.

Nu är det träna, träna, träna som gäller och det ska bli så kul!

Avslutar med att gratulera min syster som fick en kull på 7 Springer Spaniel valpar igår. Bilder finns på www.lostnfound.se

***************





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar