söndag 11 december 2011

Ett gott betyg....

.... på en kurs måste vara att man mellan kurstillfällena ständigt återkommer till det man lärt sig och vad som sagts. Jag går just nu en sån kurs hos Daily Dog, den heter "Fördjupning i hundens kommunikation och beteende" - och jag har plötsligt blivit en "beteende-nörd" ;)

Jag har haft hund hund i 35 (!) år. Uppvuxen i en riktig hundfamilj där pappa tävlat, hållit kurser och varit domare. Mamma föder upp Papillon och min syster föder upp Springer Spaniel. Jag har i bland "bara" haft hund och i perioder varit väldigt aktiv och tränat och tävlat. Hund har varit en naturlig del av mitt liv och även om jag haft en väldigt rädd Pappis och en tik som inte gillade alla tikar så har livet med hund fungerat bra och jag har alltid kunnat "läsa mina hundars tankar".

....men så kom då Chilla in i vårt liv och för första gången i mitt liv hade jag en hund som jag inte "förstod". Oj, vad mycket jag har funderat och läst och terroriserat mina vänner med "hund-prat" de senaste åren. Jag har flera gånger tänkt att vi två inte passar ihop och att hon skulle ha det mycket bättre hos någon annan. Men det goda har hela tiden vunnit över det "onda": Chilla är sjukt rolig att träna - hon lär så otroligt fort och har ett enormt fokus, hon är mycket miljösäker, hon fungerar superbra i vår "flock" och hon är en riktig soffmysare.

Nu äntligen känns det som om jag har börjat förstå min älskade tjej lite bättre, vi kommer att bli ett bra team och jag hoppas verkligen att vi kommer ut och tävlar under 2012.

Hmmm vad svamligt det blev - jag skulle ju bara berätta att vi går en väldigt intessant kurs. Imorgon ska jag ha alla mina hundar med till kursen och vi ska filma dem och se hur de agerar i ny miljö.

Men jag återkommer gärna till historien om Chilla - en INTELLIGENT arbetshund med utpräglad VAKT- och VALLNINGSinstinkt, en GOD KAMRAT som har kraft att ARBETA en hel dag - precis som det står i rasstandarden.

Ha det bra !


2 kommentarer:

  1. Inte alls flummigt.
    Finast Chilla som har finaste DeeDee till morsa där dottern ändå fick lite mer än "morsan". Förstår att det är mkt hund i din famlij!
    Skoj med en sådan kurs där man lär sig mer om hundens beteende och sedan kan ta till sig det i sin egen flock. Bättre förståelse ger bättre träning framöver.
    Grattis och en stor spark i baken för Chillas kommande tävlingsår 2012.
    Kram till er alla!
    Åsa, Silva och Japp
    Ps. Super skoj att se dig igår! Ds

    SvaraRadera
  2. Intressant! Skulle också velat gå en sådan kurs. Och så blev jag rackarns nyfiken om Chilla, så återkom gärna om henne. :)

    SvaraRadera