fredag 30 december 2011

"Mögelhunden"

På SASK:s facebooksida pågår ständiga debatter gällande det mesta som rör rasen. Det debatteras om allt ifrån storlek på öron till mentalitet - intressant och kul att följa och framförallt jättekul att rasen har så många engagerade ägare och uppfödare. Häromdagen visades ett spindeldiagram med en idealprofil som SASK (Svenska Australian Shepherdklubben) tagit fram för några år sedan. Jag gillar siffror och statistik och mentaliteten hos rasen ligger mig varmt om hjärtat så jag gjorde en spindel med dels idealet, dels medelvärdet i rasen och sedan Deedees siffror. Så här ser det ut, under bilden finns de olika momentens "namn".
1a Kontakt hälsning
1b Kontakt samarbete
1c Kontakt hantering
2a Lek 1 leklust
2b Lek 1 gripande
2c Lek 1 grip/dragkamp
3a Förföljande
3b Gripande
4   Aktivitet
5a Avståndslek intresse
5b Avståndslek hot/aggr
5c Avståndslek nyfikenhet
5d Avståndslek leklust
5e Avståndslek samarbete
6a Överraskning rädsla
6b Överaskning hot/aggr
6c Överraskning nyfikenhet
6d Överraskning kvarstående rädsla
6e Överraskning kvarstående intresse
7a Ljud rädsla
7b Ljud nyfikenhet
7c Ljud kvarstående rädsla
7d Ljud kvarstående intresse
8a Spöken hog/agg
8b Spöken kontroll
8c Spöken rädsla
8d Spöken nyfikenhet
8e Spöken kontakt
9a Leklust
9b Gripande
10 Skott

Chillas spindel såg helt annorlunda ut, den kommer någon dag när jag har mer tid för datorn.

Nu är ju MH;t "bara en dag i hundens liv", men jag tycker nog att man kan se ganska mycket av en hunds egenskaper i siffrorna. Sen är det ju en miljon andra saker som påverkar vad det blir av hunden i slutändan såklart.

Vilken tur att "världens bästa" Aussie hamnade just hos oss och tack Annica än en gång för att du övertalade mig att välja den mögelfärgade valpen (det var sonen då 12 år som absolut inte ville ha en mögelfärgad hund).

Ha ett riktigt Gott Nytt År !!

/Carina med flock

1 kommentar:

  1. Hej.

    Jag såg också det där diagrammet på fb och blev nyfiken på vad Mizty stod i förhållande till det. Vore kul att se Deedee:s diagram. Synd att du inte får upp det på hemsidan men gör en pdf av filen så kanske det går lättare.
    Själv fattade jag inte så mycket av vad som var vad och gjorde inte ens ett försök med Excel.

    Önskar också dig Ett Gott Nytt År

    SvaraRadera