måndag 21 oktober 2013

Inspiration på hög nivå!

En fantastiskt inspirerande och rolig helg har vi haft i lydnadens tecken. Kurs hela helgen för Siv Svendsen. Jag var bara med som "observatör" men fick ha Cava med mig eftersom jag hade problem med att få valpvakt hela helgen - tack snälla Emma för det.

I gruppen var det blandade förkunskaper men det var ganska många som tävlat/tävlar lydnad på lite högre nivå. Dessutom var det många av deltagarna som nu hade skaffat sig valp så det blev en väldigt bra blandning av grunder och teknik i elitmomenten.

På lördagen var vi hemma hos Emma, först lite teori och sen praktisk träning utomhus. Framåt eftermiddagen blev det ordentligt kallt. Jag hade som tur var ett fårskinn med mig som höll mig och Cava någorlunda varma.


 
Träningen bygger mycket på lek och några få grundfärdigheter som t.ex. omvänt lockande och bakdelskontroll. Samt att träna hunden på att växla mellan fartmoment och moment med koncentration. 

 
På söndagen var vi inomhushallen i Arninge - vilken LYX att få vara inomhus och slippa frysa då det var minusgrader hela dagen.
 
Sammanfattningsvis en otroligt inspirerande helg som har gett mig massor av tips för valp-träning och även mycket nyttigt som jag kan använda i Deedees träning. Jag hade nästan tänkt pensionera henne från lydnadstävlandet, men tror nog att jag ska försöka mig på det där 1:a priset i 3:an iallfall.
 
Får ni chansen att gå kurs för Siv så ta den! 
 
 
**********************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar