torsdag 13 februari 2014

Slut på valptiden

Var går gränsen egentligen mellan valp/unghund/vuxen/gammal? Självklart är det olika från individ till individ. Cava blir 7 månader nästa vecka och häromdagen slog det mig att hon är faktiskt ingen valp längre. Hon har inte gjort något inne på väldigt länge, vi håller på att fasa ut valpfodret och hon har i princip slutat växa på höjden. Min gissning är att hon växer max 2 cm till och lägger på sig 1 - 2 kilo. Jag konstaterar att min önskan om en liten hund har gått i uppfyllelse, men att hon skulle bli sååå liten kom som en total överraskning. Så drömmen om SEBCH får vi nog lägga på hyllan för någon 4-kilosapport tvivlar jag starkt på att hon kommer att kunna bära.


 
Valptiden har varit väldigt enkel. Hon har skött sig superfint på jobbet, hon har inte tuggat sönder något mer än några få av sina egna leksaker, hon är följsam och fin på promenader. Hon kommunicerar fint med både hundar och människor. Ja hon har varit nästan kusligt enkel och lugn. Nästan så att jag går här och väntar på att hon ska komma i trotsåldern och förvandlas till ett monster - men med tanke på hur lite hon har ändrat sin personlighet sedan hon kom hit så tror jag att vi får vänja oss med att ha en LUGN Aussie i familjen.
 



Träningsmässigt så är hon otroligt lättlärd, arbetsvillig och snabb. Hon har fint fokus när vi tränar. Häromdagen tränade vi med 2 andra hundar (läs lekkamrater till henne) och hon var lös i princip hela tiden utan att springa iväg till kompisarna. Kamp är bästa belöningen, men det går bättre och bättre med godisbelöning.


 
När jag letade valp hade jag en lååång lista med "önskningar". Hittills kan jag bocka av cool, nyfiken, liten, orädd, trevlig och inte minst söt.


 
Nu går vi in i unghundsfasen för att se vad den har att erbjuda. Ska den lilla rödmyran förvandlas till ett monster eller inte.....

**************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar