tisdag 10 juni 2014

Kursavslutning

Igår var det sista gången på lydnadskursen som jag och Cava gått för Lotta Linusson under våren. Det har varit en kurs som har passat mig jättebra. En kurs som säkerligen inte hade passat alla, men för mig och Cava har den varit helt rätt. Vi har tittat på inlärning av alla moment upp till klass 2 plus apellklass. Teori blandat med praktiska övningar och en del läxor. Jag gillar också Lottas mjuka fina sätt och hennes precisa känsla för när hunden gör rätt och fel. Och framförallt gillar jag att hon tänker träning inför tävling och att allt bygger en grund för start i Eliten.
 
Några grundläggande (självklara) tankar som jag tar med mig är; "Belöna det beteende du vill ha!", hunden ska "tigga träning" och "bygg en bra grund och öka svårigheterna hela tiden under inlärningsfasen". Om man vet att hunden kan uppgiften finns det ingen anledning att hjälpa den - då lär sig hunden bara att "om det blir svårt så hjälper matte mig" - och det är inte helt lätt att låta bli att vifta med fingrar och rycka med axlar kan jag lova =)
 
Gruppen har också varit jättetrevlig, de andra tre hade gått valpkurs för Lotta innan, så jag fick jobba lite extra i början för att komma ikapp och komma in i deras tänk. Förhoppningsvis blir det en fortsättning till hösten med samma gäng.
 
Vi gick igenom alla moment i lydnadsklass 1. Alla fick visa på den nivå som vi är och med eller utan kommendering.
 
Tandvisning - har jag inte alls tränat så vi gjorde så att Lotta kom fram och klappade henne på kinden medans Cava höll superfint fokus på mig.
 
FF - Med kommendering och här upptäckte jag att jag inte har tränat på höger om halt (haha) = Cava fattade ingenting. Satte sig snett och såg ut som ett frågetecken. Sen tar hon för vid båge vid helt om marsch, fick bra tips på hur vi ska snygga till det. Vi fick också alla en genomgång (igen) på hur man bör sätta fötterna vid halter och svängar.
 
Läggande - framföring utan fot-kommando annars helt tävlingsmässigt och jättefint utfört förutom att hon rättade till sig och la sig lite snett när gick tillbaks till henne. Prova med belöning vid sidan om för att hon ska hålla fokus och inte "slappna av" var Lottas tips.
 
Inkallning - fick göra om för att hon gjorde en slarvig ingång (tror att det var för att jag stod så nära väggen), andra gången gjorde hon jättesnyggt.
 
Ställande - där är vi i backa-och-kasta-leksaksfasen fortfarande. Har varit lite tveksam hur vi ska komma vidare i träningen, men Lotta kom med tips.

Apport - Skämdes nästan för att säga att vi knappt har tränat på det, men tänkte att hon gillar iallafall apporten så vi testar att göra det tävlingsmässigt (1:an). Lotta ger mig apporten, jag håller fram den och Cava griper fint och håller några sekunder medans jag fortfarande håller i, säger tack och hon släpper. Hurraaa!! Det såg ju fint ut!? Sen följde hon med Lotta och apportbocken och var totalt ointresserad av mig. Hmmm FÖR starkt intresse för apportbocken alltså. Fick tips att alltid ha belöning som är mer värd än apportföremålet när vi fortsätter vår träning. Blev uppriktigt förvånad över att det gick så bra - hon kan saker utan att jag vet =)

Hopp - fint!

Hon var glad, fokuserad och inte alls störd av kommenderingen eller de andra hundarna som skällde lite när vi gick. Fina Cava!

Kände mig jättetaggad när vi åkte hem, visst har vi en hel del kvar att träna på innan vi kan anmäla till tävling, men det går framåt. Så nu ska vi träna i massor!!

 
Här tar hon skydd bakom mig när vi var och hälsade på min systers 8-veckors Springer Spanielvalpar. Inte så kaxig först, men sen tog nyfikenheten överhand och hon utforskade dem noggrannt.
 
**************



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar