fredag 27 juni 2014

Kort semester, sjukstuga och kastrering

Två dagar före midsommarafton tar Cava ett språng över en liten tunna som jag brukar ha sommarblommor i. Hon missbedömde avståndet och slog i ena framtassen hårt. På natten vaknade jag av att hon pep och ville gå ut och kissa, då haltade hon ordentligt, morgonen efter likaså... Jag klämde och kände på tassen, den var pyttelite svullen, varm och rejält öm. Hade det inte varit dagen före en långhelg hade jag absolut avvaktat ett dygn till men blev faktiskt lite stressad och bokade tid hos veterinären. Tassen blev röntgad och som tur var såg de ingen fraktur. Hon fick en spruta med smärtstillande och sen recept på Metacam som hon skulle äta i 5 dagar, samt vila (inget bus och lek men korta koppelpromenader var ok)

Det lät ju enkelt, haha! NU förstår jag hur de som får strikt vila ordinerat till sina unga hundar har det, stackars er och hoppas aldrig det händer mig. Hon HAR vilat men inte så mycket som jag hade tänkt mig. När vi kommer hem efter midsommarhelgen som tillbringats i segelbåten blir hon lite dålig i magen, säkert en biverkning av medicinen tänker jag men fortsätter ge henne. Natten till onsdag och ett par gånger på torsdagen kräks hon upp sin mat =( I övrigt verkar hon pigg och glad och ville till och med träna igår även om hon såg lite slö ut. Gissar att hennes mage inte gillade Metacam som hon nu hade ätit i 5 dagar - så från idag så slipper hon och hon fick behålla frukosten utan problem. Däremot så verkar tassen fortfarande ömma, gah!!



Som om inte det räcker verkar Deedee ha ont i ryggen, så även hon har fått smärtstillande. Jag hade en skvätt över och tänkte se hur stor skillnad jag såg på henne när hon fick medicin och det blev stor förändring bara på ett dygn. Hon har haft ont till och från de senaste åren, både i ländrygg och i ena bogen, men med massage och lite vila brukar jag få ordning på det, men det fungerar säkert inte förevigt och hon fyller trots allt 10 i september, så det kanske är dags för en ordentlig utredning hos vet.

Lite trist med skadade hundar när jag har haft semester onsdag, torsdag och fredag. Chilla har i alla fall fått långa promenader och jag har fått en hel del gjort här hemma. Men jag hade ju tänkt mig massor av hundträning de här dagarna..... spår, lydnad, träffa kompisar. Jaja, fönstrena är putsade och tvättkorgen är tom i alla fall.

Vi har bokat tid för kastrering av Chilla om två veckor. Hon är visserligen väldigt mycket enklare och lugnare sen hon flyttade tillbaks hit igen. Men i hela hennes liv har hennes "toppar" med dåligt beteende kommit inför löp och i skendräktighet, så jag hoppas att kastreringen kan hjälpa henne och så är det självklart skönt med en hund mindre som löper. Vi har ju trots allt 4 okastrerade tikar här hemma så löp och skendräktighet är en stor del av vår vardag.

 
Ha en fin helg!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar