söndag 30 november 2014

Så glad!

Men.... vi kan ju det här, måste tävla snart igen! Det var min känsla efter Cavas första tävling för några veckor sedan. Sagt och gjort så åkte jag hem och började leta efter flera tävlingar. Den som passade mig bäst var i inomhushallen i Kungsör. Låååångt att åka, men eftersom vår gamla skruttbil har gått i graven och jag har fått en ny o-skruttig följeslagare så skulle det fungera. Och tävla i inomhushall är väl sånt man behöver träna på också.

Mina never var mycket mer samlade än förra gången det kände jag redan dagen innan, fattar egentligen inte varför jag blir nervös... jag gillar ju att tävla!? Ja,ja, det var trevlig stämning på läktarna och väldigt lugn och harmoniskt bland hundarna. Tror jag hörde EN hund på hela dagen som lät arg.

Vi fick startnummer 10 av 18, och Cava fick vara med mig inne i hallen en stund före för att vänja sig med ljudet - men hon verkade inte bry sig ett dugg, hon ville bara hälsa på alla, kolla vad de åt och bli klappad.

Betygen blev så här:

Linförighet: 7,5 - lite nos och okoncentration, men det kändes 1000 gånger bättre än förra tävlingen, vi gick tillsammans!
Läggande; 10
Inkallning; 9 - liten studs mot mitt ben i ingången.
Ställande; 7,5 - tar några steg och när jag kommenderar sitt gör hon ett skitsnyggt läggande. Såg i ögonvrån att domaren log.
Apport; 9 - tvekar lite.
Hopp; 9,5 - liten studs mot mitt ben i ingången

Platsliggning; 8 - ligger still men oroligt. En bebis börjar gallskrika och Cava får tre gånger så lång hals som hon vanligtvis har, sen börjar hon vinda efter något bakom sig, ändrar ställning (vickar på rumpan) minst en gång. Kan säga att det var 2 låååånga minuter. Sen sätter hon sig inte på mitt första kommando.

Tandvisning; 8 - reser sig och får sätta sig igen, men visar gärna upp sina fina tänder för domaren.

Helhetsintryck: 10 "vilken trevlig hund du har" sa domaren till mig efterår - blir man stolt eller!?

168,5 poäng fick vi och hamnade på en 5;e plats. Jag var så jublande glad när vi åkte hem.

Lärdomar av dagen då? Inomhustävling kändes ok, upplevde henne inte som speciellt störd av miljön. Vi måste träna på ingångar på plan och starter! Cava var med mig i princip hela dagen och platsliggningen var sist - tror att hon var lite trött då - kanske därför hon var lite okoncentrerad? Fila på ingångarna för att få bort "studsen".

Nu är det bara att börja träna för att få 2:ans moment tävlingsklara - ska bli så kul!

Idag ska jag försöka få lite adventsfint här hemma. Vi håller på att renovera vårt vardagsrum så det är lite rörigt i resten av huset också - byggdamm och en massa möbler. Men lite mer ordning går nog att få. Sen ska hundarna få gå en sväng i skogen och springa av sig lite.

Ha en fin 1:a advent!

/Carina






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar