söndag 10 juli 2011

Semester

Årets semester består av 4 veckors segling i vår nya båt med hundar och ungdomar, vi har köpt en båt i Göteborg och ska segla hem den. Innan vi åkte hade jag ambitionen att jag skulle blogga lite om hur livet till sjöss är med två "galna" aussies. Och nu har det gått en vecka och jag har inte bloggat en rad..... Delvis beror det¨på att tekniken inte riktigt är med oss, min dator börjar bli trött och det går inte att ladda batteriet så den måste ha direktström (220V) för att fungera och det finns ju bara i hamnar. Vårt mobila bredband (Telia) fungerar däremot riktigt bra.

En vecka har redan gått och den har vi tillbringat i Göteborgs skärgård, vi har besökt bl.a. Marstrand där det var seglingstävlingar och Vinga (en fantastiskt vacker ö långt ut i havsbandet). Nu ligger vi i Varberg, vår motor har gått sönder så på måndag ska vi till ett varv där dom förhoppningsvis kan fixa den.

Hundarna då - jag får ofta frågan vad de tycker om att vara på båten. Dom älskar att vara nära oss och därmed älskar dom att vara på båten, om det lutar för mycket tycker dom att det är lite jobbigt, särskilt Deedee som är lite "stelare" än Chilla. Chilla rör sig fantastiskt bra på båten, bryr sig inte om att man måste hoppa och klättra eller ligga på konstiga ställen, kanske beror det på att hon är yngre men jag tror ändå att hon är mer anpassningsbar.

När vi kommer iland är det ofta på en plats med väldigt mycket människor, barn, hundar, och till hundarnas stora förtjustning ligger det mat överallt. I deras värld är överfyllda papperskorgar, glasspapper och slängda äppelskrutt serverad mat ;) Chilla som tycker att det är jobbigt med för mycket människor och hundar har skött sig så otroligt bra, det är som om hon har insett att det är ingen idé att gapa och skälla när det är så mycket runt omkring. Jag har fått exakt det beteende jag vill ha, hon ser sig omkring en stund och går sen med nosen i backen och låtsas inte se vad som händer. Deedee lunkar bara på som vanligt - det enda hon har reagerat på var en igelkott vi mötte en sen kväll. Hon fick inte gå fram till den och tyckte att det var ett mycket konstigt djur.

Här kommer lite bilder från veckan som varit;

Chilla och båten som heter s/y Freja


Deedee ser på havet.


För att få ombord hundarna krävs lite muskler.



Vinga fyr


Chilla undrar när husse kommer tillbaks.


Dom gillar att vara nära, nära


Mycket avkopping blir det.


Ha det bra och njut av sommaren. 

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder på dig och hundarna!!

    SvaraRadera
  2. Det ser härligt o trevligt ut! (fast jag inte är en båtmänniska)
    Tur att du inte har ett gäng Grand Danois... ;)

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder, ha en riktigt skön semester. Hoppas vi syns nästa år på kennellägret, saknade er.
    Kramar
    Liz och Zanto

    SvaraRadera