fredag 27 december 2013

2013 - vad hände?

För min egen skull tänkte jag skriva en sammanfattning av året, kanske någon av er "där ute" också är intresserad.....

Året började ganska tungt då vi under hösten 2012 beslutat oss för att leta efter ett nytt hem åt Chilla, många mail och många samtal fick vi men det var såå svårt att hitta det "perfekta" hemmet åt vår prinsessa. Så en dag i mars fick jag ett samtal, dagen efter kom de på besök och dagen efter det flyttade Chilla till Sussie i Norrtälje. Allt har fungerat superfint, de trivs ihop och hittar på massor av roliga aktiviteter tillsammans. Omplaceringen har tagit mycket av mina krafter - jag är verkligen inte en person som gör mig av med hundar "bara-för-att", men jag vet det här var det bästa för både oss och Chilla. Det är en sorg för mig att hon inte kunde bo kvar hos oss, men jag tröstar mig med att hon är högt älskad i sitt nya hem.



Som "terapi" efter Chillas flytt så började jag träna lite mer målmedvetet med Deedee under våren. När jag såg hur lycklig och tillfreds hon blev så fick jag först dåligt samvete för att hon fått stå tillbaks när nästan all min "hund-tid" gått till Chilla de senaste åren. Sen slog det mig att hon måste vara världens mest fantastiska hund som accepterat detta utan att bli "hyper" eller jobbig på något enda vis - hon är faktiskt väldens bästa hund min Deedee.

Vi provade på rallylydnad och fick 99! poäng på vår första tävling. Vi tävlade 6 gånger under året och fick titlarna RLD N och RLD F. På SASK:s rasmästerskap blev vi till och med Klubbmästare i fortsättningsklassen.



När det kändes så bra med träningen passade jag på att prova två starter i lydnadsklass 3 också. Det var mest för att jag skulle känna hur hon höll ihop och så har jag aldrig tävlat 3:an förut. Det gick väl "sådär" med ett 0-pris och ett 3:e pris. Men jag kände ändå att det finns kanske en möjlighet att vi med mycket och målinriktad träning ska kunna få ett 1:a pris. Så det är ett av våra mål inför 2014. Deedee fyller 10 år i höst, men hon är väldigt pigg och träningsvillig så så länge hon tycker att det är roligt med träning och får vara frisk så fortsätter vi.

En utställning har vi hunnit med också - excellent i Bruksklass på SASK:s utställning i Eskilstuna.

De senaste åren har jag med stort intresse följt de Aussie-kullar som fötts i jakten på vår nästa familjemedlem och så den 21 juli föddes en kull valpar hos Tove Ekman på kennel Peak'n Stuff som jag var mycket intresserad av. Två månader senare hämtade vi hem vår "Cava" Peak'n Stuff Flash Wave. En kavat tjej som på ett väldigt enkelt och okomplicerat sätt blivit en del av vår familj. Cava har hängt med på det mesta för att få så bred social träning som möjligt. Hon är t.ex med mig på jobbet nästan varje dag. Hon har tillbringat många timmar på brukshundklubben även om vi inte alltid tränar när vi är där. Hon har gått kurser och träffat en hel del andra hundar. Hon tar det mesta med ro, högsta växeln lägger hon bara i när hon leker med mig eller andra hundar.


Två månader


Fyra månader
 

 
Tiden får utvisa vad det blir av denna i ordets rätta bemärkelse lilla tjej. Jag har planer och vi får se om det jag planerar passar henne annars får vi göra nya planer helt enkelt.

Tanken var att vi skulle ha en kull valpar nu i vinter, men jag insåg att det skulle bli lite för mycket med ny egen valp, valpkull på fodervärdshund, heltidsjobb och allt annat som hör till livet. Så vi skjuter på det till sommar/höst 2014 istället.

Några av Deedees valpar har visat tassarna på tävlingsbanan och fått till riktigt fina resultat.

Vera (C. Billabong) har tagit LP1 och tränar nu för 2:an


Juba (C Tiger of Sweden) har tävlat freestyle och fick i December titeln Norsk vinnare!

 
 
Jättekul med valpar som är ute och tävlar men det viktigast är ändå att alla mina valpköpare tar så väl hand om mina små guldklimpar. Att jag sen får vara delaktig när ni vill diskutera både hundträning, vardagslydnad och problem gör mig så glad. Fortsätt så!
 
Nu ser vi fram emot ett händelserikt och roligt 2014 - hoppas att vi ses någonstans därute i hundvärlden.
 
 

 

 
 
 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar