onsdag 5 oktober 2016

MT med Cava

När vi kom hem från semestern anmälde jag Cava till MT i Örebro i slutet av augusti , har hört så mycket om hur svårt det är att komma med, så jag tänkte att det kanske är bra att börja leta tillfälle i god tid. Blev förvånad när vi fick besked om att vi hade kommit med.

Fick sällskap och filmhjälp av Madde och Carina, ägare och uppfödare till Milton som är pappa till Cavas valpar.

Filmerna verkar vara för stora, så jag kan tyvärr inte lägga upp dem här.

Hälsningen och leken Hon var lite otålig och pep lite av förväntan när vi kom fram till TL, hon följde med TL, och lät sig hanteras (helt neutral och stilla som alltid). När avståndsfiggen närmar sig ser det ut som om hon vill gå iväg, jag är rätt säker på att hon vill hämta pinnen som hon släppt tidígare för att erbjuda honom lek. Lekte gärna med TL, ville hellre lämna trasan till henne än till mig =) Domarnas kommentar var; fin lek, väldigt ovanligt med en hund som inte byter grepp (tar om) en enda gång.

Haren Sprang snabb och grep försiktigt första gången, när trasan försvann letade hon nära och aktivt i 30 sekunder och sen ytterligare 30 sekunder längre bort. Hon letade tills jag ropade vilket förvånade mig lite.

Trumgubben Tittade nyfiket när han närmade sig, det såg ut som om hon trodde att han gömde saker, så hon sprang och undersökte längs hela vägen som han hade gått. Hon tog god tid på sig, gick förbi figgen, jättenära, men när han inte visade intresse tog hon upp en pinne och gick till mig och ville leka. Speglar också hennes personlighet tycker jag. Människor är bara intressanta om de har något att erbjuda henne - han hade lika gärna kunna varit ett träd där han stod.

Dumpe Hoppade till och skällde snabbt, men var blixtsnabbt fram och kollade av. Inget kvarstående.

Skrammel Samma reaktion som Dumpen, men inget skall. Inget kvarstående.

Släden Här blev hon arg, skällde och stampade. Höll sig framför mig hela tiden, backade lite när släden var jättenära. Snabbt fram men hon var låååång när hon skulle nosa på den, fick hjälpa henne lite. Lite kvarstående vid första passagen. 

Figurraden Fler fula gubbar i skogen och matte bortsprungen. Cava skällde och blev riktigt frustrerad, stod på bakbenen och försökte titta bakom gubbarna. Jobbade sig igenom, men väl på andra sidan hade hon "glömt" att det var mig hon letade efter. Tog sig tillbaks till gruppen. Jag fick ropa flera gånger och när hon väl kom till mig så tog hon en lång omväg runt papp-gubbarna. När vi gick tillbaks stannade hon och nosade på figuren, men då var den inte farlig längre.

Skott Fin lek och ingen reaktion.

137 poäng p del 1 och 279 på del 2, Totalt 416 och godkända.

Jag har haft tre år på mig att lära känna Cava, och jag tycker nog att hon agerade ungefär som jag trodde. Kanske lite argare på släd-gubben än jag trodde. Jag upplever ju henne som ganska mjuk, men hon har tydligen en hel del att plocka fram när det verkligen behövs.

Jättenöjd, men min lilla röda fröken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar