lördag 6 november 2010

Vad ska vi göra nu då??

Idag var det då dags för den sista av de fyra förträffarna inför räddningshundskursen. Dagen skulle avslutas med besked om vilka som skulle få göra inträdesprovet som är om två veckor.

Jag hade inga förhoppningar om att vi var ett av de 15 ekipage som skulle få göra provet och det stämde också. Utlåtandet från instruktör Hasse löd "en mycket miljösäker och modig hund som gjort framsteg under kursen men tyvärr visar för dåligt intresse för figuranterna och behöver tid att mogna". Grundläggande i sökträning är ju såklart figurantintresse och jag vet att Chilla har ett svalt intresse för människor, hon är inte rädd och har klarat hanteringen superbra. Hon har hälsat på en massa främmande människor och låtit sig lyftas av folk hon inte känner, men intresset för att leka med någon som kliver ur en sandlåda var ganska svalt, hon åt frolicarna han bjöd på och tyckte att det räckte;) Dessutom är det här med att sitta uppbunden och vara lugn och tyst inte riktigt hennes grej - såklart en träning- och mognadssak.

"Ni är välkomna åter till nästa kurs (om ett år) då jag tror att hon har vuxit till sig" sa han också. Så nu kan jag ägna mig åt annat än räddningshundsträning varje lördag i ett och ett halvt år framöver. De senaste veckorna har jag funderat rätt mycket över Chilla och vad vi ska pyssla med. Jag blir mer och mer övertygad om att hon behöver en riktig uppgift här i livet och betydligt mer jobb än vad hon har fått hittills. Deedee har på något sätt alltid varit nöjd med det vi har gjort (lite lydnad, lite spår, lite sök, lite av allt möjligt) medans jag tror att Chilla behöver "något mer".......

Kanske det blir så att vi provar på vallningen iallafall, eller satsar ordentligt på spårandet och brukset.

Imorgon blir det lydnadsträning hos härliga Carro, 9 - 16 så jag misstänker att vi är nöjda och trötta även imorgon kväll.

Deedee ligger vid mina fötter och stönar med jämna mellanrum (tror att valparna börjat röra på sig ordentligt i magen) dessutom fiser hon så att det stinker i hela rummet, men det har man rätt att göra om man är dräktig tycker jag ;)

Ha en härlig fortsättning på helgen och gör något kul med era hundar !

1 kommentar:

  1. Haha! Ja, låt Deedee fisa! :)

    Synd med räddningshundutbildningen, men skönt kanske ändå. 1,5 år är lååååång tid.

    SvaraRadera