söndag 1 maj 2011

1,5 år

..... tog det för mig att samla mod till att tävla igen. I fredags fick jag ett infall och efteranmälde mig till en lydnadstävling på Stockholms kennelklubbs lokalavdelning i Norrtälje. 

Samling 16.30 och första platsliggning 17.00. Det var tre hundar i 1:an, 2 hundar i 2:an och 1 hund i 3:an. Jag måste ge en stor eloge till de entusiastiska och trevliga funktionärer som ställde upp trots det otroligt låga deltagarantalet. 18.15 var prisutdelningen klar och vi kunde åka hem igen, snacka om kort tävling ;)

Vi började med platsliggning som jag i min enfald trodde skulle ge en säker 10:a (möjligtvis lite avdrag för segt läggande), döm om min förvåning när Deedee börjar gläfsa och ljuda nästan direkt när vi hade gömt oss bakom ett gammalt skjul. Hon lät i princip hela tiden ;((( Betyg 5

FF gick fint och vi fick 9 i betyg, läggande under gång gav 8,5 (segt läggande). På inkallning med ställande VET jag att hon har alldeles för lång stoppsträcka och mycket riktigt gick hon måååång steg innan hon stannade, betyg 5.

Nästa moment var rutan, som vi har tränat mycket på men som ibland sitter och ibland inte. Jag satte henne vid sidan och sa rutan - hon satt kvar - kommenderade rutan en gång till och hon sprang in i mitten och ställde sig på mitt kommando HURRA !!! betyg 9

Apporteringen brukar vara ett "säkert kort" möjligen lite rull eller ett försiktigt tugg på apporten, men den här gången hade vi både tugg och ett väldigt komplicerat avslut. betyg 6,5.

Hopp sitt gick precis som väntat hon hoppar på kommando - jag säger sitt - hon vänder sig om (stående) och bara tittar på mig - jag säger sitt igen och hon sätter sig och hoppar fint tillbaks på kommando. Betyg 7,5.

Sist var ett av våra "säkra kort" (trodde jag) - fjärren. I utgångsställning sa jag ligg, hon satt kvar, jag sa ligg, hon satt kvar, jag sa ligg och böjde mig lite över henne, då la hon sig. Sen utförde hon momentet 10;mässigt. Betyg 6. Helhet 8.

140,5 poäng och ett 2:a pris fick vi och så vann vi och fick en fin liten pris och en pipleksak som Chilla "dödade" på några minuter efter att vi kommit hem.

Poängen är jag definitivt inte nöjd med, jag åker bara och tävlar om jag tror att vi kan få ett 1:a pris. Jag är uppriktigt förvånad över beteendet på platsliggningen, förhoppningsvis var det något slags överslag och en engångsföreteelse. Inkallning med ställande får vi träna på och hoppet får vi göra något åt.

MEN jag är supernöjd med vår "känsla" och att hon höll ihop så bra under hela programmet. Det var mycket "gå till den konen" "ställ dig där borta" och det har vi haft jättesvårt för tidigare då Deedee alldeles för lätt har tappat koncentrationen och börjat nosa eller titta på tävlingsledare och domare. Så nu är det bara att träna vidare och kanske det blir fler tävlingar....

/Carina/Deedee/Chilla

4 kommentarer:

  1. Så tävlingen har redan varit?! DÄr lurade du mig allt! Grattis till väl genomför tävling! Trist med säkra moment som inte höll! Men så är det i hundvärlden. På´t igen bara!

    SvaraRadera
  2. Bra Carina. Nia på fria följet har man ju inte varit i närheten av. Imponerad, är jag.

    På´t igen bara, nu när du är igång.

    SvaraRadera
  3. Med tanke på att det var den första tävlingen på 1,5 år, så var det väl med råge väl genomförd. Även jyckar kan vara lite "ringrostiga". Ändå får ni till en nia på fritt följ!
    Det här kommer bli hur bra som helst! :))

    SvaraRadera
  4. Tack för uppmuntrande ord och jag ÄR faktiskt stolt över en 9 på FF. Klart vi ska tävla igen.
    /Carina

    SvaraRadera