tisdag 27 september 2011

Rally-premiären avklarad

I söndags morse ringde klockan 06.00 och jag steg upp för att koka kaffe och packa träningsväskan. Både Deedee och Chilla tramsade förväntansfullt runt mina fötter för de visste att något kul var på gång. När jag tog kopplet och visade att det var Chilla som skulle följa med den här gången såg jag hur all energi rann ur Deedee och hon såg verkligen ledsen ut.

I normala fall hade jag kunnat ta båda hundarna med men idag var det dags för Chilla att TÄVLA för första gången och jag kände att det måste vara bara "hon-och-jag" för att det skulle gå vägen. Vi var på plats en timme innan banvandring så vi tog en promenad och sniffade av området. Lugnt och fint, sen fick hon sitta i bilen under tiden som vi gick banan.

Vi hade nummer 16 och ganska snabbt var det vår tur. En nybörjar-rally-bana är ganska lätt och det var inget speciellt svårt med den här heller - ändå lyckas jag gå fel på en skylt !!!! Dessutom blev det fel på en annan skylt - läggande under gång blev sitt-ligg och då dras ytterligare 10 poäng. MEN själva känslan var superbra, hon följde mig fint hela tiden, en gång blev hon osäker och tvekade och det var för att jag i en tiondels sekund var tvungen att tänka vad det egentligen stod på skylten. Helt otroligt vad känsliga dom är för våra signaler.

Den goda känslan höll i sig ända tills prisutdelningen då jag fick mitt protokoll. Diskad pga att jag har tagit i hunden ???? Domaren har säkert rätt men helt ärligt har jag ingen aning om vad jag gjorde. Krysset satt på momentet sväng höger under språng, åh vad jag önskar att någon hade filmat. Lite sur blev jag, men efter en låång skogspromenad när jag kom hem gick det över =)

Det var iallafall en härlig dag i solsken, vi träffade Anneli med Aussiesarna Jack och Amira och klubbkompisen Lotta med Flatten Lakka. Chilla var så duktig med alla hundar - hade fin kontakt med mig men kunde även stå helt avslappnat vid prisutdelningen bredvid en terrier som var lite kaxig - jag är riktigt stolt över henne och så glad att allt jobb vi har lagt ner senaste halvåret faktiskt har gett resultat.

Fina Chelsea (C. Coco Chanel) var i lördags på SBK-utställning i Lindesberg. Very Good - tyckte domaren, lite för lite päls och något "valpiga" rörelser annars fin kritik.

Nu på söndag ska Chilla och jag till Västerås på uställning - hon fyller snart 3 och har ännu inte varit på en officiell utställning så jag tyckte att det var dax nu. Jag har inga stora förväntningar men det ska bli kul att få en bedömning.

Fästingarna lever än - plockade 10 stycken på Deedee igår efter söndagens tur i skogen, så det var bara att ge en ny dos av giftet som håller de elaka minimonstren borta.

Ha det bra!

Carina och gänget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar