tisdag 24 januari 2012

Lugna Charlie

Igår på kursen mötte Chilla svarta, stora Labbehanen Charlie på 10 år. Instruktör Modde pratade igenom mötet innan och sa tydligt att om Charlie tycker att Chilla beter sig illa och hon inte förstår hans tillsägelser så kommer han att säga till ordentligt och då kan det både ryka tussar och bli hål i skinnet. Jag såg hur de andra kursdeltagarna tittade lite oroligt på varandra. Men jag kände mig rätt lugn, Chilla vill inte slåss, och så litar jag på Åsa och Modde som har kursen trots att jag knappt känner dem (fråga mig inte varför men de och deras hundar har imponerat stort på mig under den här kursen).

Mötet gick väldigt lugnt till, Chilla försökte ett par gånger att lägga tassen på Charlie, då sa han ifrån med en blick och ett morr och hon förstod EXAKT vad han menade, backade därifrån och såg faktiskt lite skrämd ut. Gamelgubben försökte till och med leka med henne för att avväpna situationen. Det tog inte speciellt lång tid innan de var "klara med varandra". Inga tussar, inga hål i skinnet - och jag är helt övertygad om att Chilla har lärt sig en massa. Och jag har fått bekräftat det jag redan trodde mig veta - hon är en försiktig/osäker tjej som inte riktigt vet hur hon ska hantera alla situationer. Mycket beror säkert på att jag hela tiden är med och "petar" och ska ha kontroll på allt och att Deedee tar över ansvaret vid möten om hon är med. Chilla har liksom aldrig fått "klara sig själv". Kalla mig gärna curlingmamma, men nu är det dags för lill-prinsessan att bli vuxen.

Gårdagens två andra möten var det lite mer "action" i, två jämnåriga vuxna hanar och ett möte med tre hundar varav en 1,5 årig hane (lagotto), en vild men snäll rottis/pitbull/? och så lilla coola taxen Dennis. Lite "småkurr" men alla gick därifrån lugna och med en massa erfarenheter att bearbeta.

Ha det bra!

/Carina

1 kommentar:

  1. Vad roligt det låter med en kommunikationskurs. På en sån skulle nog både jag och Rudolf lära oss en massa. :-)

    Ha det!

    Kram
    Monica

    SvaraRadera