torsdag 9 januari 2014

Lilla Cava

Snart blir Cava 6 månader och jag har sedan hon kom till oss studerat hennes egenskaper och sätt att ta sig an världen med stor nyfikenhet och intresse. Kanske onödigt att blogga om, men min blogg fungerar som jag skrivit tidigare lite som en dagbok som jag gärna går tillbaks och läser. För er som har syskon till Cava eller andra som har eller ska skaffa valp kan det kanske vara intressant.

Alla hundar är ju indivder och jag tänkte börja med de små detaljer som gör Cava speciell jämfört med andra hundar jag haft eller träffat på.

Hon drar slutsatser - tidigt började hon med att ta ner kopplet från kroken när vi skulle gå på promenad. Tyckte det var sött och har låtit henne göra det. Har undvikit att klickerträna henne tills för någon vecka sedan då jag tog fram en pall och började träna ingångar. Hon älskade det! Pallen står under badrumskåpet och häromdagen när hon var med mig och vek tvätt så puttar hon ut pallen  och ställer sig med framtassarna på den och tittar uppfodrande på mig - får jag godis nu?

Medfödd nosdutt - En annanan lite lustig egenskap är att hon ofta går fram till mig och ställer sig med nosen mot mitt ben och trycker lite försiktigt om hon vill något. Hon kan göra så på hundar hon känner väl också. Ser väldigt gulligt ut och jag har inte riktigt förstått beteendet. Är det en vallningsgrej?

Lek med leksak i munnen - Från första dagen har hon gärna burit på saker, blir hon glad tar hon upp någon leksak eller ben och bär runt på den. När hon leker med andra hundar tar hon ofta en leksak och liksom "bjuder" den till den andra hunden. Gissar att hon vill ha dragkamp men det är inte så många hundar som förstår vad hon menar. Det slutar ofta med att hon medans hon leker med den andra hunden bara har leksaken i munnen.

Hon gillar inte att ligga på rygg - från dag 1 hos oss upptäckte jag att hon INTE gillar att bli lagd på rygg. Hon blir stel som en pinne och ser allmänt olycklig ut. Vi tränar på det men det går sakta - verkar vara något starkt medfött. Hon har ingenting emot att bli hanterad, gosad med eller buren, hon sover gärna nära både oss och de andra hundarna. Hon ligger ofta på rygg och sover, men tar någon av oss och vänder på henne gillas det inte. Skulle vara intressant att se om fler av syskonen är lika.

Äter allt - Ja, vi har ju inte provat allt, men väldigt mycket t,ex, banan, apelsin och räka med skal (var inte meningen, men den slank ner), Enda gången hon har "gått igång" på något vi haft på bordet var när hon kände doften av leverpastej för första gången.

Vill inte vara ute själv - vi har stor inhägnad trädgård och brukar släppa ut hundarna så att de får kissa eller bara ligga på trappan och vara ute. Cava är ju bara en valp - men jag har aldrig haft en hund som varit så enveten med att inte vilja gå ut utan mänskligt sällskap. Hon vägrar! Visst, det är oftast mörkt och kanske lite läskigt därute, så än så länge får vi snällt följa med när hon ska ut och kissa.

I övrigt så är hon en otroligt trevlig valp, hälsar fint på både människor och hundar. Första gången hon träffade ett barn efter att hon kom till oss blev jag nästan tårögd över hur fint och varsamt hon närmade sig min kollegas 2,5 åriga dotter. Hon har fin kontakt när vi är ute (hon har gått mycket lös och har ett bra avstånd till mig). Då vi hämtade henne beskrev Tove henne som en av de valpar som gärna gick på egna upptåg - så jag har jobbat lite extra för att få en naturlig fin kontakt med henne.

Träningsmässigt så är favoritbelöningen lek (jakt eller kamp). Godiset har inte så jättehögt värde än så länge iallafall. Om jag kastar leksak kan hon ibland bli lite "ägande" och leker hellre själv än att lämna till mig så det är något vi jobbar på. Jag känner att hon vill förstå vad vi gör. Blir det för svårt så tar hon självmant en "time-out" men kommer sen tillbaks och vill prova igen. Så det känns viktigt för mig att ha en ordentlig plan vid träning och var tydlig vid inlärning.

Peppar peppar - hon har inte tuggat sönder något och verkar inte ha några sådana tendenser. Visst - hon bet av sladden till julgransbelysningen och har väl saboterat några av sina leksaker. Men inte förstört bara för att hon har tråkigt eller är stressad. När vi fick hem henne så var hon galet bitig - på oss - hon högg mig i benen så fort jag rörde på mig och tuggade på mina händer så fort vi skulle leka, men det kändes mer som ett naturligt valpbeteende som nu är helt borta.

Ja, jag skulle kunna skriva mycket mer men stoppar här.

******************














2 kommentarer:

  1. Låter som du fått en riktigt härlig liten valp. Det där med att lägga Tiffy på rygg har vi jobbat på i flera år. Hon lägger sig gärna på rygg själv och vill helst bli kliad på magen men om vi lägger henne på rygg blir hon stel som en pinne. Det har såklart blivit väldigt mycket bättre under åren men det tar ett tag innan hon kommer på att det är ganska mysigt. :-)

    /Monica, Rudolf och Tiffy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt med kommentar i bloggen. Jag ser att många läser men det är inte så ofta någon kommenterar. Är allt bra med er? Såg dig och Tiffy på Husdjursmässan, hon är så söt! Intressant med fler hundar som inte gillar att ligga på rygg. Det är inget jag oroar mig för, bara lite lustigt, vi tränar vidare så blir det säkert bra med tiden. Ha det bra!

      Radera