måndag 13 januari 2014

Utställning

Så var Cavas första utställning avklarad. Det första som händer när vi kommer in är att vi möter en dam med en kelpie som tittar på Cava och säger "inte visste jag att det fanns långhåriga Kelpies" Hahaha!! Helt väntat tyckte domaren att hon hade för tunn benstomme och för lite päls, kritiken avslutas iallafall med "trevligt temperament"!

Det var en inofficiell valputställning bara 15 minuters resväg från mig. Jag åkte absolut inte dit för att vinna eller ens få fin kritik av domaren. Jag VET att hon inte ser ut som en "Utställnings-Aussie". Vi åkte dit för att göra något kul, testa henne i miljön och träffa Cavas syster Bella med matte.

Hon var så cool min lilla prinsessa. Det var enormt mycket hundar men hon brydde sig inte speciellt mycket, ville hälsa på de flesta, gjorde lekinviter mot några. Enda gången hon såg lite tveksam ut var när hon behövde kliva över svansen på en jättestor hund när vi skulle gå ut, då ställde hon sig och väntade på att det skulle bli plats så att hon kunde gå runt svansen istället. Hon gick inte "upp i varv" speciellt mycket. I ringen var det en hel del hopp och skutt - vi har tränat på att springa fint, men inte tillräckligt tydligen. Domaren fick titta på tänder och känna igenom henne utan problem. Han började dessutom med tänderna vilket jag tycker är tufft när det är inoff valputställning. Jag är helt övertygad om att en osäker hund känner sig mer avslappnad om domaren börjar med kroppen och slutar med tänderna. När vi var klara i ringen rullade hon ihop sig vid mina fötter och somnade - lilla skruttan.

Så här ser hon ut min lilla långhåriga Kelpie med hängande öron;

 
 
Nu tränar vi på med spår och lydnad och kommer att vänta länge innan vi åker på utställning igen. Men någon gång ska jag ställa ut henne som vuxen iallafall.
 
 *   *   *
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar