fredag 24 maj 2013

Stå!

Inkallning med ställande är ett moment som Deedee och jag har haft med oss väldigt länge, förut så var ju momentet med redan i klass 2 så vi har nog tränat på det i 6 år.

Som alla andra vill man ju ha ett utförande "à la border collie" med en hund som springer med full fart och bara sätter ner tassarna och tvärbromsar. Att springa med full fart har aldrig varit några problem för Deedee, hon springer med kraft och fart (och ger ofta ett startskall i pur glädje) MEN vårt problem har varit att få stopp på 23 kg Aussie som inte alls är av den där smidiga typen.

Vi har testat många metoder för att få till ett snyggt moment, externbelöning, bollkastning, tass target, delat upp momentet osv.... Så nu ser momentet ut som så att hon springer i full fart, på mitt kommando saktar hon in för att ganska snabbt ställa sig (ingen 10:a men vi får betyg), sen full fart in till mig och faktiskt så känner jag mig rätt nöjd med det. Hon tycker att det är kul och att hon inte stannar snabbare KAN bero på en skada hon har i ett framben eller helt enkelt att hon inte är den typen av hund.

Jag har inte brytt mig så mycket om att variera med raka inkallningar eller belöna farten eftersom den finns där. Har kunnat göra 10 inkallningar med ställande och ändå haft samma fart (och samma långsamma ställande) ända tills igår då hon plötsligt saktade in före mitt stå-kommando!!!! Vad jag kan minnas har det aldrig hänt oss tidigare.

Det var bland det sista som hände på gårdagens träningspass, så på vägen hem funderade jag lite på hur det kommer sig att hon först nu (8,5 år gammal) har förstått att det ska komma ett stå-kommando. Är hon helkorkad? Är det så kul att springa att hon struntar allt annat? Har jag haft för stora krav på inkallningen (som är ovillkorlig för mig) kom hit betyder i vardagen kom hit och det SNABBT. Har hon plötsligt börja ´"tänka" när vi tränar. Eller har min wild-and-crazy-hund plötsligt blivit gammal och klok?

Visst är det kul med hundträning?

Ha en fin fredag mina vänner!

/Carina och den vilda, galna hunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar