måndag 13 maj 2013

Tävlat !!

Efter 12 månaders tävlingsuppehåll var det då återigen dags för Deedee och mig att äntra tävlingsbanorna. Eftersom vi inte riktigt är klara med klass 3-momenten och knappt har spårat något i vår beslöt jag mig för att Deedee skulle få prova på rallylydnaden. Vi tränade hemma på de momenten som är nya för henne; "sitt framför" "sitt framför och backa 1, 2, 3 steg" och "helt om marsch - så som man gjorde förr i tiden, med hunden bakom mig" och "sitt framför med ingång där hunden går bakom mig". Jättekul tyckte Deedee att få lära sig något nytt. Ett par gånger åkte vi till klubben och gjorde riktig bana för att hon skulle ha sett skylthållarna innan.

Genrepet kvällen före tävlingen gick väl "sådär" kan man säga - hon var totalt övertaggad, med massor av ljud i alla de former plus att hon välte omkull både skyltar och koner i sin iver att göra rätt. En total kontrast mot Chilla som alltid är så smidig och vänder på en femöring och alltid är TYST. Söta Diddan - hon gillar iallafall att träna. Dessutom har hon precis börat löpa och då går hjärnan lättare "i spinn".

Mina förväntningar på tävlingsdagen var lågt ställda, bara vi klarar 70 poäng skulle jag bli nöjd. Eftersom hon löper skulle vi starta sist och hon fick sitta i bilen mest hela dagen. Det blev en lååång väntan då det var 50 hundar (!) anmälda. När det äntligen var vår tur var hon totalt överlycklig över att få komma ur bilen och VÄLDIGT sugen på att jobba. Jag har lärt mig med åren att när hon är så kan det gå helt åt pipan eller jättebra. Som vanligt när det gäller Deedee med andra ord antingen/eller.....

,,,, och det kändes BRA, jag var så nöjd när jag klev av banan, vi hade klarat vår debut utan att att göra bort oss totalt och jag var helt säker på att vi klarat de 70 p som är kravet för att bli godkänd.

Vid prisutdelningen visade det sig att vi fått fantastiska 99 päng!!! Ett poängs avdrag för att hon stannade upp i övningen "sitt framför höger ingång sitt". Vi kom på en delad 2:a plats och fick rosett och priser.

Träffade domaren efteråt och fick beröm, det kändes så himla kul - varför tävlar vi inte oftare?? Just det ja, jag har ju världens sämsta tävlingsnerver - tur att jag har världens bästa hund som kan ha överseende med det.

Så i lördags var det dags igen, då åkte vi till Visättra och Apollogruppens tävling som var mycket mindre och mycket lugnare än i Märsta-Sigtuna där vi var på torsdagen. En vecka in i löp och mycket mer okoncentrerad den här gången, men vi fick ändå ihop 93 poäng och kom på 3:e plats.


 
 
Kunde inte låta bli att anmäla till ännu en tävling, så den 31 maj tävlar vi nybörjarklass igen i Eskilstuna.
 
Ta hand om er och era hundar!
 
Carina med vovvar


2 kommentarer:

  1. Grattis Carina och Deedee!!!
    Vilka poäng!!!
    Ha en skön vår, snart är sommar.
    Kram
    AC Lycka Lion o Levis

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket,
    Önskar en fin vår och sommar till er också.
    Kram!

    SvaraRadera