fredag 17 maj 2013

Man ska leva som man lär....

.... eller hur?? Oj, vad många gånger jag har påpekat att kompisars och valpköpares hundar har övervikt och ibland även predikat att det finns INGEN anledning att ha en överviktig hund - man gör bara hunden en otjänst, punkt!

Jag står fast vid det men erkänner samtidigt att Deedee i perioder har haft lite för mycket kring midjan även om det inte varit jättemycket. Hennes päls gör ibland att hon ser rent ut sagt fet ut men känner man på henne så är hon oftast fin i hullet.

Men nu är det bara att erkänna; det är dags igen! Både Deedee och Amy har lagt på sig lite vikt sedan Chilla flyttade. För Deedees del känns det helt naturligt då hon och Chilla motionerade varandra på promenader och de kunde även busa ordentligt hemma i trädgården. Nu är Deedees liv mycket  stillsammare, dessutom har vi ju tränat en del vilket betyder träningsgodis plus mat. Klart att vi motionerar, det blir en hel del långa promenader där hon går lös men det blir inte så mycket "spring".

Häromdagen såg jag ett inlägg på fb om seniorfoder och då slog det mig att jag kanske måste inse att både Deedee 8,5 år och Amy 7 år börjar bli gamla och  borde byta foder till ett med lite mindre energi. Sagt och gjort så har vi nu bytt till Roburs seniorvariant som heter "Light and Sensitive". Får se om det ger något resultat. Gott var det iallafall enligt båda hundarna.

Ett skräckexempel

 
Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar