lördag 17 mars 2012

Elak?

Jag tillhör verkligen inte den "hårda skolan" när det gäller hundar. Mina hundar är lite bortskämda och ligger t.ex. både i soffan och sängen och de kan faktiskt få en liten ostbit vid frukosten, men det är faktisk JAG som har valt att ha det så. Sen har jag andra regler som är "ovillkorliga", som att avbryta luktandet på en "fläck" om jag säger nej eller att sitta lugnt och fint innan maten serveras. Jag vill att vi ska ha roligt tillsammans och att de ska förstå varför de gör saker, inte bara lära sig att bete sig på ett visst sätt för att undvika obehag.

Men det här "experimentet" har jag genomfört utan att känna mig ett dugg elak;

Enligt Louis familj är han dålig på att äta och har alltid varit det. Jag har bjudit honom på mat när våra hundar har ätit, men han har inte velat ha. Några gånger har han tagit kulor ur min hand. Han har fått levergodisar som belöning på promenad och lite korv när vi spårade. Han är inte extremt smal, "normalhull" kan man nog säga så det har inte gått någon nöd på honom, men igår eftermiddag såg jag att han hade hungersgropar i magen - och mycket riktigt - när jag serverade maten rent ut sagt glufsade han i sig den, t.om. snabbare än Deedee. Och i morse åt han upp allting på en gång.

Jag vet inte om han har väntat på något godare än hundmaten eller om han inte har vågat äta i sin nya flock eller om han faktiskt inte har varit hungrig, men nu hoppas och tror jag att han kommer att äta som de andra - njae förresten äta som Chilla vill jag inte att han ska göra - jag har aldrig sett en hund äta så fort som hon gör.

Första dagarna var det lite spänt mellan hundarna, Loui tog gärna en omväg runt Chilla och Deedees blickar höll honom borta när det var mat på G. Inget bråk, men lite stela rörelser och något morr från Chilla. Men sen igår så är han verkligen en i gänget. De satt alla tre bredvid varandra när jag lagade mat och senare på kvällen hade vi en kort stund 3 aussies och 1 papillon i soffan - tills några av hundarna tyckte det blev för trångt och varmt.

Idag ska vi spåra och försöka promenera där vi kan se lite andra hundar, kanske kameran får följa med - det var länge sen jag tog några hundbilder.

Ha en trevlig helg!

/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar