torsdag 15 mars 2012

Äntligen vardag.....

..... efter att i en period ha jobbat intensivt med mycket resor, en del övertid och helger fullproppade med annat än hundaktiviteter är det då äntligen dags att börja ett "normalt" liv igen. Lite mer tid hemma, lite mer tid till hundar och lite mer tid för att fortsätta lydnadsträningen där vi slutade för några månader sen.

Så för att jag inte ska få tråkigt har vi också utökat flocken med en liten kille, Caradee´s Louis Vuitton "Loui" 18 månader har flyttat hem till oss för en tid. Hans familj har fått bebis och dom känner att dom inte kan ge honom det han behöver, framtiden får utvisa om han ska få flytta hem igen eller om vi ska leta efter ett nytt hem åt honom.

Fin kille är det iallfall, go och glad, med mycket energi, men samtidigt otroligt lugn och fin inomhus. Enligt hans mattar är han jättejobbig att gå på promenad med och JA, det stämmer han är usel på att ha i koppel. Dom säger också att han skäller på andra hundar vid möten, hittills har det endast hänt en gång och det var när vi gick längs ett staket där det sprang en chow-chow innaför och skällde. Övriga hundmöten har gått bra. Så min tanke är att först få ur honom lite energi genom löspromenader, spår, och att "bara vara" innan jag börjar pilla med träningen - om det ens behövs.

För min egen skull så tänkte jag föra lite dagbok här i bloggen över vad vi gör, alla kanske inte är så intresserade, men då är det bara att låta bli att läsa ;)

Måndag - hämtade honom efter jobbet, Camilla och Chilla mötte oss på parkeringen, tog en promenad på ca 20 min. Det var mest för Chillas skull eftersom hon inte alltid är så pigg på att släppa in främmande hundar i "sitt" hus. De har träffats förut, men det är skillnad på att någon kommer och fikar en stund och om han faktisk ska bo hos oss, flocken MÅSTE fungera utan en massa tjafs. Senare på kvällen tog jag Loui och åkte till Åkersberga - gick ca 45 minuter, först lite orolig, men efter en stund lugnade han sig, jag märkte stor skillnad när jag gick långsamt - då blev han lugnare. Sov i Camillas rum tillsammans med Amy.

Tisdag - Morgonpromenad med 4 hundar, lite rörigt, men ändå helt ok. Loui var med mig på jobbet, hälsade på kollegor och charmade alla. Sov mest hela tiden (fantastiskt!), lunchpromenad i ca 30 min, virrigt och mycket ryck i kopplet (han ryckte - inte jag). Kort promenad efter jobbet. Jag åkte på kurs och tog Chilla och Deedee med mig, Loui var hemma med familjen, låg mest i hallen. Blev rädd och skällde när Hampus flickvän klev in genom ytterdörren. Tror inte han är van med att folk kommer och går som de gör hos oss, men det får han vänja sig med :)

Onsdag - Ledig dag, gick först morgonsväng med Chilla och Loui, sen en med Loui, Deedee och Amy. Hundarna var i trädgården under tiden som jag städade. Åkte till skogen med Aussiesarna, la varsit spår åt dem och gick sen en timmes promenad. Spåret gick toppenbra, jag hade lagt ca 250 meter, 1 träapport och en leksak på slutet. Han har talang killen! Nästa gång blir det ett svårare spår. Fortsatte städa när jag kom hem - hundarna sov. På kvällen tog Camilla med sig Loui och Amy och åkte till Åkersberga för att träffa en kompis som har en 5 månaders goldenvalp. Loui hade skött sig toppenfint, inte lika stort drag i kopplet och flera hundmöten utan att han ens såg dem (kan kanske bero på att Camilla hade korv i fickan, och att han borde ha varit trött efter dagens strapatser). Sen gick dom in till kompisen och fikade, Loui och valpen lekte fint.

Torsdag - Morgonpromenad med 3 - Amy fick kissa i trädgården. Idag var Chilla lite speedad, men jag tyckte inte Loui verkade bry sig så mycket om det.

Analys så här långt;
Stressar i kopplet.
Visar sin osäkerhet genom att skälla.
Äter dåligt - har alltid gjort enligt Ammi.
Rädd för trappor - reagerade både på mitt jobb och hos Camillas kompis.
Lugn och fin inomhus.
Pratar fint hundspråk.
Gillar människor och hälsar fint.
Gillar kamplek.


Så det kommer att bli en del promenerande på nya ställen framöver, med förhoppningsvis en massa hundmöten och så ska vi SPÅRA - jag är så glad att snön äntligen är borta och vi kan få gå i skogen igen.

Ha det bra !

/Carina och en ännu större flock





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar