måndag 19 mars 2012

Hundig helg

Åh vilken härligt "hundig" helg vi har haft - det var länge sen jag stod i hundkläder en hel helg. Lerig från topp till tå var jag på söndag eftermiddag så allt utom skorna åkte i tvättmaskinen innan jag tog en välbehövlig dusch, sen skickade jag sonen för att köpa välbehövlig (?) pizza till söndagmiddag.

Morgonpromenad på lördagen delade jag upp så att jag först gick med Chilla och Loui och sen med Deedee och Loui, allt för att få så lugn promenad som möjligt. Loui går riktigt fin när någon av tjejjerna är med. Han har mycket mer stress när han går själv - kanske har mina "vilda" hundar ändå en lugnande inverkan på honom?

På eftermiddagen gick Catherine och jag en lång promenad i Vaxholm, hon hade Xanto med och jag hade bara Loui - asjobbig promenad - jäklar vad han drog och stressade, jag var alldeles varm när vi kom tillbaks till bilarna. Hundarna fungerade fint ihop, vi släppte dem inte, men de gick bredvid varandra som om de varit kompisar länge - skönt, däremot såg jag på X att han tyckte att Loui var lite väl vimsig. På hemvägen stannde vi vid Vaxholms bk i hopp om att få se lite andra hundar, men det var stendött där. Jag testade att kampa med Loui och det var inga problem, gjorde några inkallningar och så fick Catherine känna igenom honom och titta på tänder.

De grå fick promenad av husse medans jag la två ängsspår åt Chilla och Loui, liggetid 1 tim, 2 apporter plus slut för båda, Chillas var lite längre ca 400m. Min lilla arbetsmyra överraskade mig igen genom att göra ett helt felfritt spår, hon snurrade ett varv i en vinkel, men det var nog vinden som förbryllade henne. Louis spår gick inte lika bra - mycket snurr och lite svårt med koncentrationen, men vi tog oss igenom och hittade till slut leksaken. Kanske var han trött, kanske hade det sprungit råddjur över fältet eller så var det bara för svårt, med äng och mycket vind....

På kvällen såg jag att Loui var riktigt trött, sov så gott vid mina fötter.

Söndag morgon tog jag Loui och åkte till Vällingby bk där det var lydnadstävlingar. Jag ville se honom i en miljö med mycket hundar och så skulle Catherine och Annika också dit för att titta. Det var ett "jäkla liv" redan på parkeringen, med hundar i bilar som skällde och mycket folk i rörelse, så jag tog ut Loui och gick en promenad och bara stod och tittade på hundar och människor. Det är fortfarande själva koppelgående som är ett problem, han går upp lite i stress av andra hundar, men inga utfall och inga låsningar mot andra hundar. Satte in honom i bilen och gick och tittade på tävlingarna en stund, kände att det var lite för trångt för honom vid ringside. Senare gick vi en sväng till med Catherine, Annica och hennes hundar - även det gick bra. Gick också bättre i koppel när de andra gick med.

Blev lite träningspeppad av att titta på tävlingen så jag passade på eftermiddagen på att träna på klubben med både Deedee och Chilla. Camilla tog Loui och Amy på en lång promenad i Åkersberga.

Så, nu är det 5 arbetsdagar till  nästa helg - längtar!!

/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar