torsdag 22 mars 2012

Snabb lägesrapport,

Loui;

Äter bra.
Stressar fortfarande i kopplet, men lugnar ner sig snabbare än de första dagarna.
Drar inte längre som en galning när vi närmar oss huset.
Leker med Chilla i trädgården.
Mycket mer kelig och vill vara nära oss.
Har skällt ett par gånger på andra hundar på promenad men bara hemma i vårt område.

Mål den kommande veckan; gå mycket promenader med honom själv. Titta på hundar och människor och belöna när han är lugn. Hitta på lite kul saker på promenaden (hoppa upp på stenar, utforska en lekpark osv.) för att bygga samarbetet. Introducerade igår kommandot "här" vilket betyder gå vid min sida så får du snart en gobit. Han fattade snabbt. (Jag har hittills varit helt tyst på promenaderna förutom några lugna "bra killen" när han varit lugn och gått utan att dra.) Spåra i helgen, och så någon långis i skogen där han får "springa av sig".

Chilla;

Vad fantastiskt nyttigt det har varit för mig att få hem en 18-månaders unghund och få se att Chilla faktiskt är riktigt duktig - mitt lilla hjärta! Sen är jag helt övertygad om att kursen hos Åsa och Modde på DailyDog har hjälpt både henne och mig att finna någon slags förståelse. Chilla använder sina lugnande signaler jättemycket mot Loui - och DET FUNGERAR! Idag när vi kom in efter morgonpromenaden och Loui var lite "för mycket" la sig Chilla ner mitt på hallgolvet och gäspade stort ett par gånger. Inte var hon trött och mitt på golvet brukar hon inte ligga - jag är helt övertygad om att hon ville hjälpa till att lugna honom (eller sig själv?)

Deedee;

Lite låg tycker jag att hon är, ser lite sur ut ibland. Men det känns ganska naturligt för en äldre tik med unghundar runtomkring sig. Sen är hon snart på väg in i skendräktighet och då brukar hon bli lite tröttare. Deedee är jätteduktig och hjälper faktiskt till med fostran av Loui hon också, två gånger har hon sagt till ordentligt att "nu räcker det" bl.a. en gång är han lekte med en golfboll inomhus och en gång på promenad när han var allmännt vimsig då nafsade hon till honom och jädrans vad fint han gick efter det. Idag är Deedee med mig på jobbet för att vila upp sig lite.

Amy;

Ja, det finns inte så mycket att säga. Amy är Amy - lugn och sansad och helt fantastisk.

Carina;

Måste erkänna att jag tycker att det är riktigt roligt att få en utmaning med ny flockmedlem, det har satt igång en massa tankar och aktivitet. Men i kombination med vårsolen och lite mindre arbetsbelastning känns det bara kul. Det enda tråkiga är såklart att jag inte kan ge så mycket tid till mina egna hundar som jag skulle vilja.

Familjen;

Ja, dom är lite som Amy, dom bara hänger med ;) Ove har börjat med vårrustning av båten och barnen är så stora att dom faktiskt klarar sig själva.

Ut och njut av vårsolen!

1 kommentar:

  1. Härligt att det går framåt! Då blir man ju bara glad över den extra tiden man lägger ner ju!
    Det går ingen nöd på varken dina blå eller två-beningarna!
    Vill du ha annat sällskap på prommus så anmäler jag och Japp som sällskap!

    SvaraRadera