fredag 21 januari 2011

Jobb, Aussie-valp-monster och magknip.

De valpar som flyttade förra helgen har nu kommit till rätta i sina nya hem. Jag har fått flera rapporter och första dagarna gick allt så bra och de var nyfikna och lugna, sov rätt mycket och allt var frid och fröjd. Efter några dagar börjar de känna sig som hemma och plötsligt förvandlades de små söta valparna till Aussie-valp-monster ;) ;) ;) MEN det är så det ska vara, sylvassa tänder, massor av energi, matglada och riktiga små busfrön, som välter kompostgaller utan att blinka. Som tur är är valparna söta när dom sover (och det gör dom ju ganska mycket fortfarande).

Om ni tycker att det är jobbigt med en valp kan jag meddela att 5 8-veckors Aussie-valp-monster kan bli lite mycket ibland, så jag gläder mig åt att någa till åker i helgen. I veckan har jag haft hjälp av en kompis till vår dotter med valp-passning, så jag har kunnat jobba.

I torsdags tog jag med mig Odd Molly och Boomerang till jobbet några timmar för att mina arbetskamrater skulle få se dem (dom har tjatat och tjatat). Jag måste säga att jag blev imponerad av valparna, jag bar dem upp för trappen och innanför dörren ställde jag ner dem på golvet. De gick in i lokalen och fick se några av mina kollegor som satt och fikade och rusad dit för att hälsa, och de blev väl mottagna kan jag lova. Sen gick de runt och undersökte en stund. Väl på mitt rum igen fick dom varsit tuggben (för att de inte skulle tugga sönder några sladdar) och efter en stund somnade de gott på golvet.

I söndags såg lilla Gucci lite hängig ut så jag tittade lite extra på henne och något såg faktiskt ut att vara fel, hon låg för sig själv, hade svårt att komma till ro, och gnydde lite när hon skulle somna och när hon väl somnat sov hon så hårt att de andra kunde ha "världskrig" runtomkring henne utan att hon vaknade. På måndagen såg hon inte bättre ut så vi åkte till veterinären för en undersökning. Ont i magen eller urinvägsinfektion trodde veterinären. Kan du ta ett urinprov ? Haha, det var inte lätt kan jag säga att få en 8 veckors valp med magknip att kissa hos veterinären. Inget kiss kom och vet. Eva klämde på magen och beslutade att dom skulle ta en röntgenbild. Inga saker som hade fastnat på vägen men en faslig massa mat. Ge bara flytande föda något dygn och se om hon blir bättre blev rådet efter ett TVÅ timmar långt veterinärbesök. Efter ett dygn med välling och A-fil var hon piggare och igår torsdag var hon precis som vanligt (om inte piggare än innan). Puh! Jag är verkligen ingen hönsmamma men sjuka valpar kan få till och med mig orolig.

I helgen blir det besök från Norge och valpleveranser, hoppas också att vi hinner med någon promenad och kanske lite träning med Deedee och Chilla

Ha en trevlig helg!

/Carina och gänget

1 kommentar:

  1. Skönt att gucci mår bra igen!
    Här hemma ligger Loui och sover! Så söt så ;)
    Han är en riktig morrare.. har inte hört valpar prata så mycket. Han morrar åt allt han inte riktigt vet vad det är.
    han och indo har också börjat busa rejält så nu får man hålla koll! :)
    Kramar från kaoset!

    SvaraRadera