lördag 2 oktober 2010

Lydnadstävling

neeej då JAG har inte tävlat, utan efter frukost idag åkte jag och Chilla till Vallentuna för att titta på min syster som skulle tävla lydnadsklass 1 med sin Pepsi för första gången. Jag tänkte att det kunde vara bra träning för Chilla och trevligt för mig. Chilla skötte sig bra förutom att hon skällde ut en STOR rottishane, det lustiga (?) var att jag just stått och beklagat mig för Veronica att det är så jobbigt att Chilla inte gillar (eller är är rädd för) rottisar och boxrar och att hon skulle behöva träffa någon snäll och lekfull hund av dessa raser så att hon får se att dom inte är så farliga som dom ser ut.

Solen sken och även om det blåste lite kallt blev det några riktigt trevliga timmar i Vallentuna. Veronica var nöjd med sitt tredjepris eftersom dom inte har tränat speciellt länge för den här tävlingen, dom håller mest på med jaktprov i olika former. Extra roligt var att vinnaren av tävling var ett ekipage från "min" klubb. Tomas och Dimma vann med 193 poäng !!

Vi gick en promenad på flygfältet vid klubben så att hundarna fick springa av sig lite innan vi åkte hem.

I torsdags var jag på ett informationsmöte om räddningshundsverksamhet och en kurs som dom startar nu om två veckor. Det låter sååå roligt, och det är något som jag verkligen har varit sugen på att prova. Det börjar med 4 "förträffar" och därefter väljs de som får göra inträdesprovet ut. Klarar man inträdesprovet får man gå kursen som är 18 månader lång, med träning minst en heldag i veckan. Det är supertufft och de ekipage som inte passar in gallras bort under kursens gång.

Det tar jättemycket tid, men jag tror helt säkert att det är värt det, sen vet jag inte om vare sig Chilla eller jag har alla de egenskaper som krävs för att bli räddingshundseikpage. Man skulle bl.a. kunna orientera, och är det något som jag är bra på så är det att gå vilse i skogen ;-) Jag har två veckor på mig att fundera, sen är första förträffen.

Sen måste jag bara få gratulera Deedees bror Aldo med matte Kristina som på sin första start i Högre klass sök blev uppflyttade till Elit !! Tänk vilka fantastiska hundar det blev av OS-kullen.

Ha en fin fortsättning på helgen.

1 kommentar: